torsdag 12. august 2010

Samlermani

Vakre sko.vesker og hatter liker jeg også veldig godt, men de fleste er i bruk. Jeg ser på de som bruksgjenstander. Men et stativ med vakre hatter er en dekrativt stilleben. Jeg har to par sko, kommet fra amerika på 60tallet med skyhøye stillett og strass. Jeg syntes den gangen det var en duft av Hollywood. Gjennomsiktig nylonbluser med strass, mere Hollywood. Amerikapakke fra en rik tante med gamle klær og sko var rene julekvelden , og med masssse amerikansk tyggis, hvilken lykke. Det var andre tider det enn nå i vårt overflods-samfunn. Et morsomt program gikk på T.V. for en stund siden der vi så hva folk hadde samledilla på fra servietter i forskjellig mønster til gamle klokker og lego. Samlemanien lenge leve! Vi mennesker har samlemani. Det kan slå ut på mange måter. Det spørs hvor fokusen og interessen ligger. Her har vi en samling av Ines sko. Hun er helt hekta på sko, og samler på spesielle sko som andre samler på kunst, frimerker, bøker o.s.v. Jeg samler på bøker, og jeg vil helst eie de , ikke låne de. De er mine venner, og jeg liker å ha oversikten over de bøkene som jeg har lest. Bokhyllene er fulle og da ser jeg at jeg har lest mye. Littraturens verden er min verde. Men jeg har hatt perioder i livet som jeg har samlet på utenlandske dukker med nationaldrakter

til soppfrimerker. En tid hadde jeg dilla på kattefigurer, men jeg har aldri vært en storsamler. I hagen er det en samling frosker, men jeg stopper når det vipper over til tivoli.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar