søndag 17. oktober 2010

Fiskedammen

I dag skulle jeg mate fiskene, og da lå det et islag på dammen, så jeg så fiskene som beveget seg under isoverflaten. Gullfiskene skal kunne overleve utendørs om vinteren hvis dammen er dyp nok, så vi får se hvordan det går. Denne fisken lå død og duppet på vannoverflaten. Jeg syntes den var så vakker så jeg måtte ta bilde av den dandert på en basilikumseng.
I hagen har jeg en vannliljedam med gullfisker i. Det er utrolig hva en vanndam gjør. Inntrykket er vakkert med skyene som speiler seg i vannet, de vakre vannliljene som flyter på overflaten og fire knallrøde gullfisker som lever sitt liv under vannoverflaten. Det blir som sin egen lille verden. Det er flere som er opptatt av livet dernede i vanndypet. En nabokatt har blitt oppmerksom fiskeverdenen. Katten kom egentlig for å drikke vann. Den drakk og drakk til den plutserlig blir oppmerksom på fiskene som svømmer rett foran han, og stopper opp, øynene utvider seg, så dirret det i halen, jaktspenningen kom og prøvde å fange fiskene med poten. Får stadig besøk etter denne oppdagelsen, men jeg ønsker å ha mine fisker i fred. En frosk følger også med, men den er heldigvis i keramikk.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar