tirsdag 8. desember 2009

Monasterio

Dette er det jeg kommer for, grilla svineribbe. Den er så digg. Godt krydret, perfekt grilla, nyyyyyyyyyyyderlig. I dag satt jeg og så inn på kjøkkenet (åpent kjøkken). Fy søren, der gikk det for seg, 4 kokker i sving, kelnerne løp med 4-5tallerkner oppover armen. Profft, men de kelnerne som er der har vært der i mange år. Kjenner de igjen hvert år, utrolig effektive. Jeg koset meg der jeg satt som betrakter og så hvordan en veldrevet restaurant blir drevet.
Det som er så spesielt deroppe er at de har en masse høner og haner av forskjellige slag og de rusler rundt bordene og tigger litt med forventningsfullt blikk, men ikke innpåsliten , bare litt øyetigging. I dag hadde jeg to høner og en hane ved siden av bordet mitt, og jaggu meg kom det en katt også, midt opp i det hele. Den var proff og vurderte granskende hvor det var noe å hente. Den ble ikke lenge ved hvert bord.


I dag har jeg vært på Monasterio, et gammelt kloster som nå er omgjort til restauranter med en praktfull utsikt over orotavadalen og havet. Et veldig hyggelig miljø med proffe kelnere og toppmat. Så er de så utrolig flinke til å pynte jul. Det er ordentlig julete der med nisser, juletre, kuler, glitter og stas. White Christmas og ellers alle de gamle julesangene siver ut av høytalerne, sola skinte og familiene koset seg i solen. Det er fridag i Spania i dag.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar