torsdag 23. desember 2010

Lille juleaften

Lav sol over havet, og sne og rimfrost på trærne, alt er så mykt, så loddent, og vakre snekrystaller har satt seg fast i naturen, og danner mønster. Naturens egen kunst. Ja, nå har jeg stemningen inne, så nå kan julefreden senke seg over huset og inn i sjela.
Nå har jeg vaska huset og jeg har bært ved, og jeg har hengt opp fuglebænn, så nå kan jula komme. Alf prøysens julekveldsvise er en klassiker, så jordnær, enkel og visuell, og stemningen blir vel av det tradisjonelle,de gamle nissene blir funnet frem igjen, år etter år, fulle av minner, hyggelige juleminner. Når grønnsåpeduften sitter i huset, da kan jula komme. I kveld serveres lutefisk med bacon,erterstuing og sennepssaus med mandelpoteter. Øl og akevitt ved siden av. Lutefiskelskere er det mange av og lutefisktradisjonen fra trønderlag er juleaften, så min trønderjuleaften er i kveld, og huset blir fyllt med kongerøkelse. Snefnugg er det i luften, ellers er det så stille så stille utenfor.

1 kommentar:

  1. Þakka þér að þú verður lesandi Teuvo mynd blog. Við höfum haft smá glugga í gegnum vandamál birtist. Í framtíðinni verður aftur eðlilegt ljósmyndum sínum. Þegar þú ert að skoða myndir, svo munu löngun til að alltaf fá til Íslands til að mynda. Mjög góð og nýja ljósmynda ársins 2011. Teuvo Finnland

    SvarSlett