mandag 24. august 2009

Sopp,sopp,sopp

Så er det bare å invitere venner på et storslagen måltid der soppen er hovedmåltidet. Se på denne pannen med skogens gull. Bare lekkert. Opp i skogen, under trærne. Jeg føler meg som Askeladden i eventyret: Jeg fant, jeg fant. Skogen er nå som et eventyr.
Kommer hjem og så er det bare å begynne og rense og forvelle. Sopptørka går på fulltid. Det er fint å tørke steinsopp, trompetsopp og traktkantareller. Tørket sopp beholder smak og duft sterkere. Maler det opp og fyller på små flasker som soppkrydder. Hyggelig å gi i gave. Jeg kutter igjennom soppen i skogen og renser den så jeg slipper å dra med meg unødvendig bøss og marktrukken sopp hjem.

Mor-barn rødskrubb. Nå er det sopptid. Dette må være et kronår. Denne vekslingen med sol og regn virkerer drivende, og all type sopp popper opp over alt. Kantareller, steinsopp, rødskrubb,piggsopp, kremler,trompetsopp, champignon, bare for å nevne noen. Jeg vandrer rundt i skogen og virkelig råkoser meg, og fyller kurven opp med naturens skattkammer av delikatesser.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar