torsdag 23. april 2009

Espen, 40 år



Jeg har en sønn som fyller 40 år i dag. GRATULERE, ESPEN. Tiden går, vi består. Her er et familiebilde tatt på Tenerife. Barnebarna Helmer og Jacob foran, og 40årige sønn Espen bak. En fargerik familie får en si. Alle kjenner Espen fra Sonen på TV2, og han har mange venner. Unger elsker Espen fordi han kan sette seg inn i barnas verden, og er en leken person, en utrolig ordrik og veltalende person. En venninne av meg skulle se Sonen med Espen for første gang, og hennes kommentar etterpå var: Jeg har aldri hørt noen snakke så mye om så lite. Han liker seg godt på Tenerife og vi har hatt mange fine opplevelser der sammen. Noe som vi begge setter pris på er den rusleturen vi har fra fincaen og over jordene til Toscal der vi handler inn grønnsaker og brød i de trivelige småbutikkene. Vi havner alltid på en kaffebar med cafe con letche og berlinerbolle til som vi begge liker, og prater om alt mellom himmel og jord. Siste temaet som jeg husker vi hadde var hvordan vi ville tilbringe de siste dagene vi hadde på denne jord. Så rusler vi småpratene over jorden tilbake til fincaen med en kurv full av lekker frukt og grønnsaker. Jeg synes diktet IF av Kiplings er så flott, så jeg vil ønske deg en opplevelsesrik dag med det diktet.

Hvis du kan bli på post når man forlot deg,og holde hodet klart når alt slår klikk,hvis du kan tro når alles tvil slår mot deg, men også våkent lytte til kritikk. hvis du kan ventetidens byrde bære og møte løgn-med sannhet som ditt svar, og møte hat-du ikke selv vil nære, men tie hvor klok og god du var.

Hvis du kan ferdes fritt på tankens veier, og drømme-uten selv å bli fordømt,hvis du møte nederlag og seier som to bedragere du selv har dømt, hvis du kan tåle at ditt ord forvrenges til usselt pjatt i demagogens munn,hvis du kan se livsverk søndersprenges og atter bygge det på naken grunn.

Hvis du våge alt på samme terning,-et enkelt kast på livets spillebord-og taper alt-og gjenoppta din gjerning, men aldri nevne tapet med et ord, hvis du kan ta din tørn og ikke gi deg, men sette inn hver fiber i din kropp og holde ut når alt forstummer i deg unntagen viljens røst: Gi aldri opp!

Hvis du kan si til massen hva du mener og selv blant konger være den du er, hvis du er alles hjelper, ingens tjener, og venn og uvenn står deg nær, hvis du kan fylle hvert minutt av tiden med seksti solsekunder,-da, som lønn, er jorden din med alt som finnes i den, og -enda mer- du er en MANN, min sønn!

2 kommentarer:

  1. Jeg er MANN og stolt av det! :)

    SvarSlett
  2. Jeg er stolt over deg som sønn og MANN, og jeg er veldig glad i deg som person akkurat slik du er. Klem

    SvarSlett