fredag 18. september 2009

Fottur i Cinque Terre, Italia

En dag på stranden i Sestri Levante ble det før vi reiste videre til Pisa og så tilbake til hverdagen. En flott tur med mange inntrykk og opplevelser. Belle Italia. Arrivederci.
I Portofino havnet vi på fortausrestaurant og så på livets teater. Det var ikke langt mellom restaurantene og barene. En annerledes fottur enn de norske fjeller der matpakka og fjellbekkene rår. Sjarmerende med kontraster.

Vi kom ned til St. Fruttuoso med et gammelt kloster, og en badestrand med et lekkert turkisblått, glassklart vann. Derfra tok vi båten videre til Portofino og St.Margherita Ligure.

Siste etappe var buss til Ruta og derfra vandret vi i vakker nasjonalpark gjennom "trollskog",og trapper var det over alt så vi kjente det i leggene dagen etter.

Jentene sitter å venter på toget. En ny dag, en ny togtur til utgangspunktet.

Og dette fikk vi se, sjarmerende Vernazza. En utrolig vakker by som klynget seg i klippene.

Undrer meg på hva vi får se rundt neste sving, og over de høye topper.

Det var bratte oppstigninger, men når vi først fikk peset oss opp til toppen i varmen, var utsikten upåklagerlig, og det ble dyrket noe over alt. De solmodne tomatene i fjellene smakte sikkert konfekt.

Manarola er en sjarmerende by med trange gater, yrende liv ved stranden, og båter som var parkert i gatene. Første gangen jeg har sett, men der var ikke biler , bare en masse turister i alle aldre og størrelser. Sitte på en fortausrestaurant , nyte et glass hvitvin, beste hvitvinen får vi i Italia, og se på folkelivet er underholdene.

Her er jentene klar for første etappe på turen: kjærlighetsstien. Karen, Lisbet, Sissel og Åse. Vi bodde i byen Sistri Levante, og det var et fint utgangspunkt for toget som gikk ofte. Det var sol og varmt hele uken, så ryggsekken var fylt av vann og kamraet var klart.

Cinque Terre er navnet på fem fiskelandsbyer som ligger mellom La Spezia og Genova. Cinques Terra er en nasjonalpark og står på verdens arvliste. De fem byene er: Monterossa al Mare, Vernazza, Corniglia, Manarola og Riomaggiore.