søndag 22. februar 2009

Mine kvinner


For tiden er det fra kvinnenes verden og liv mine malerier dreier seg om. Jeg liker godt å sitte på en fortausrestaurant og studere mennesker som går forbi. Kroppsspråket, ansiktsutrykket, måten de går på, hilser på mennesker de møter, snakker intens i mobiltelefonen, tonefallet, åpenheten eller tillukketheten. Hvordan de kler seg, oppfører seg, og hvordan de drikker sin kaffe, ser på andre mennesker. Rundt det jeg oppserverer lager jeg en story om deres liv. Noen har en sterk utstråling som du vil huske, andre er mere anonyme, som en glemmer med en gang de har passert. Dette er livets teater, og veldig underholdene, og derfra skaper jeg mine kvinneskikkelser med alle tanker og følelser det vil si å være kvinne. En rask skisse etter hukommelse, og så over til maleriet, som kan få en helt annen utforming enn den opprinnelige tanken var. På lerretet begynner de og leve sin egen verden, og det er en spennende prosess som opptar meg i min kunst.

Etter at jeg har flyttet hit på øya har dette miljøet gjort at fargene har blitt sterkere. Her omgir jeg meg med et sterkere lys, mere farger og livsglede og folk prater mye. Står man i en kø i en forretning f.e.s. kan alle engasjere seg i en samtale om de kjenner hverandre eller ikke. Veldig sosialt, ingenting for de som har dårlig tid. Andre kunstnere som jeg har møtt her på øya er veldig inkluderende og åpne. De kommer fra forskjellige land og er innvandrere til øya for kortere eller lengre tid. Det er stadig festivaler og spanjolene liker og feste, så kulturprogrammet er rikholdig innen forskjellige kunstformer. Nå er det karnevalet som står i fokus, og det er det nest største etter Rio, så da er det en uke i sambaens tegn.

Velkommen til karneval.


Linker til utstillinger: www.martine-d.net/EXPO-2008/2008 Puerto pag/puerto ase kroemke.htm





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar