tirsdag 16. november 2010

Mitt andre hjem

Døren fra soverommet fører til en koselig uteplass. En pitoresk og frederlig plass på solskinnsøya. Ikke rart jeg trives her.
Min jentekrok med jentestæsj, sko, vesker, smykker og sjal. Det hører med.

Soverommet er luftig og en dør fører ut til terrassen, så vi får inn frisk luft, og det er høyt under taket.


Den gamle kisten er kanarisk, like så den gamle stolen. Klokken er vel engelsk, og i bokskapet har jeg plasert mine bøker og D.V.D. En god film kan være hyggelig en gang i blandt.



Spisestuen er i spansk stil, tradisjonell og her har vi hatt mange koselige selskaper med god mat og drikke og hyggelige samtaler med gode venner. Samlet rundt bordets gleder gir felles-skap.









Er veldig glad i peisen. Den gir et koselig, varmt innslag når kveldene blir kalde, og det blir fort kjølig inne. Knitrende peis, en god bok, et glass rødvin. Ligge langt nedi slumreteppet og bøkenes verden, litt dempet musikk i bakgrunnen. Det er slumrekos.





Stua er stor og rommelig med sofagruppe, peis og spisegruppe. Den er innredet i tradisjonell spansk stil. Sofagruppen er ny, og har fincafarger, terrakottarød og okergul, som går igjen i landskapet her. Kunsten kommer fra meg, og det store maleriet er motivet tatt fra Teide. Vinduet fra stuen går til kjøkkenet. Den gamle byggestilen var nesten vindusfri. De stengste ut solen, så de kunne ha det kjølig inne på sommeren.






Mitt hyggelige kjøkken er innredet i spansk stil, noe keramikk fra Norge. Keramikkfliser er det er stort utvalg her, og mye lekkert ,så der er det ofte vanskelig å velge. Gassovn er jeg fornøyd med, hurtigvirkende, og grei. Selvplukkede grønnsaker og frukt fra hagen smaker bestandig knask.







Mitt andre hjem på Tenerife er helt annerledes enn det jeg har i Norge. Her på solskinnsøya lever jeg i et 150år gammelt hus på en finca med bananplantasjer rundt meg og en flott utsikt over havet Naturen er forskjellig, menneskene og atmosfæren er en annen og det bobler og syder av liv. Jeg liker kontraster, også dette med å leve i to forskjellige kontinent.








Her er det fra gangen som er innredet i en blanding av loppis, spansk og et norsk åkle som min mor har brodert på veggen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar