søndag 28. november 2010

En helt vanlig søndag.

Til slutt havnet jeg på konsert med pianistinnen Mari Luz Trujillo på Astoria-Bambi hotell. Hun spilte Schumann og Bartok med stor innlevelse og var teknisk veldig god. Hvilken avslutning på en opplevelsrik søndag.
Var innom Puertos vakre kirke, rikt dekorert altertavle. Gamle kirker har alltid facinert meg, med den katolske troen, alle symbolene som folk har søkt trøst og ro i flerfoldige hundre år. Vakre utsmykkede er også disse kirkene, kirkekunst er en egen katogori, overveldene og massevis av gull og utskjæringer og voldsomt, men unikt. Sitte på en benk i et forholdsvis kjørlig kirkerom og filosofere over livet og nuet er et spennende dypdykk i sjela.

En typisk kanarisk rett, stekt torskefilee med kanaripoteter, og to sauser til. Enkelt med veldig godt når fisken er riktig stekt og krydret. Vinen kan være noe forskjellig, men på dette stedet serverte de en god hvitvin, og det kostet ca. en hundrelapp, tilsammen.


Spiser en enkel men god fiskelunch ved en av de familiedrevet kafeene ved havnen. Fiskernes egen restaurant, den røde bygningen her ,er restaurert og har blitt en hyggelig og veldig god fiskerestaurant med fisk rett fra havet. Virkelig en plass å anbefale.



Søndagene har det alltid vært noe spesiellt med . Man våkner opp, og det er så utrolig stille, ingen biltrafikk, bare småfuglene som kvitrer i solen. Så er det å ta med seg søndagsfrokosten ut i solen, sammen med noen dager gamle aviser, lese litt, spise, og nyte NUET. Søndager drar jeg tidlig til Puerto for å kjøpe lørdagsavisene, Aftenposten og Dagens næringsliv, da har jeg lesestoff for resten av uka. Rusleturen til byen er hyggelig. Jeg passerer pene boligområde og stranden, og havner på Plaza Charco og gjør mine avisinnkjøp i bladkiosken der. Går så opp til min stamkaffe bak kirken og tar en cappuchino , leser og ser på livet.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar