søndag 12. september 2010

Soppens magiske verden.

Alt er ikke spiserlig som denne vakre mørkfiolett slørsopp. Vakker i form og med sin lilla farge lyser den opp i skogbunnen på knallgrønn mose. Estetisk vakker, og i soppverdenen er det mange farger og former, fra minismått til høye parasollsopper. Soppens verden er magisk og det er ikke så rart at den er omspunnet med mystikk og magi. God tur i soppens magiske verden.


I år er det et rikt sopp-år. Etter en flott blanding av sol og regn spretter soppen opp over alt. Steinsoppens år er det i år, og den delikatessen er velkommen. I min kurv har jeg noen flotte eksemplarer sammen med sort trompetsopp. Den er ikke lett å finne, men når man ser en er det mange i terrenget. Sort trompetsopp er fin å tørke for den er tynnkjøttet, og når den blir tørket holder den bedre på sin fine aroma. Det samme med steinsopp. Skjæres opp i tynne skiver som tørkes. Den fine nøttesmaken kommer frem, og den kan brukes til snacks, kalorifattig snacks. Naturens skattkammer er rik, gavmild og gratis. Jeg føler spenningen med å gå i skogen og rope: Jeg fant, jeg fant, som Askeladden. Fylle fryseren full, og lage et herremåltid som jeg deler sammen med venner senere på vinteren. Det er enkel LYKKE! Soppen representerer mange forskjellige former og smaker, og det er det som gjør denne soppverden så spennende.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar