lørdag 25. september 2010

Mitt hus er mitt slott.

Så det lille, småsøte huset på hjørnet i en liten landsby med vakkert og vennlig inngangsparti som ønsker de besøkende : VELKOMMEN! Mitt hus er mitt slott!
Et hjem der hagen et fylt med blomster, frukt og grønnsaker. Overflødighetshorn av en hage, og mennesker som bor der liker å ha folk rundt seg, her er det B&B sted. Et hus fyllt av gamle gjenstander over alt, overfyllt og frodig både ute og inne, og hus som står tett inntil hverandre.

Et eventyrslott tilbaketrukket med port, innhengning og stor park med vakre, store trær rundt. Slottsherrer foretrakk å bo med avstand til almuen, så her er ordet mitt hjem ER et slott helt konkret. Slike bygninger appellerer til fantasien om prinsesser, prinser og vakre hester.


Her er det en som har bygd seg en borg oppe på en topp for noen hundre år siden, og der trakk han seg tilbake og hadde den utsikten i alle himmelretninger, og hadde oversikten over alle sauene som beitet i område. Han må ha følt seg som kongen på haugen der han trakk seg tilbake i sitt tårn og skrev og tenkte på det livet han levde. Et menneske med makt og vilje til å gjennomføre utradisjonelle ting. Tårnet er et museum i dag.



Portnerbolig ved inngangen til en rokkokkohage. Et lite steinhus med et eget mystisk aura rundt. I dag er det ingen som bor der, og når menneskene flytter ut skjer det raskt et forfall med huset. Livet i huset blir borte, og det står der som et historisk monument.










Hus er så mangt og forteller vel endel om de som bor der. Dette staselige huset med velklippet hekk foran fant jeg på min vandring i England og kan vel få betegnelsen herskaplig, og de som bor der liker å ha orden og system. Strengt og ordentlig.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar