søndag 18. juli 2010

Soppen er kommet.

Nå er det sopptid igjen. I går var jeg i skogen og fant den første kurven med skogens gull-KANTARELLER. Jeg vet ikke noe som er mere spennende enn å rusle innover skogen og se klaser med gule kantareller som står og lyser opp i skogbunnen. Da føler jeg meg akkurat som Askeladden som skrek: Jeg fant, jeg fant! Kantareller smaker nyderlig og virker delikate med sin lysende farge. De er aldri markspiste eller snilespiste av en eller annen grunn. Etter varme dager og styrtregn så jorden fikk en rotbløyte spretter soppene opp som troll ut av esken. Kantarellen er først ute, så følger de andre gode spisesoppene etter. Gratis, nyderlig mat som står i skogen og bare venter på å bli høstet. Markens grøde. Det første, ferske kantarellmåltidet smaker også himmelsk. De ferske smaker bedre enn de som har vært innom fryseren. Men det gjelder vel all mat. Jeg ønsker alle en god soppfangst utover nå, ja

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar