torsdag 28. januar 2010

Min yndlingskafe.


Dette er min yndlingskafe i Puerto. Den ligger bak kirken og har absolutt byens beste kaffe. Søndags formiddag tar jeg turen dit ned, kjøper lørdagsavisene, Aftenposten og Dagens Næringsliv og finner meg et solrikt plass og nyter stillheten, og hører fjernt salmesangen fra kirken. En spesiell søndagsfred og stemning før kirkedørene åpnes og folk strømmer ut og slår seg ned ved bordene rundt meg. Da er søndagsfreden brutt. Spanjolene er pent søndagskledd, og alle aldre deltar, og de elsker å prate, alle i munnen på hverandre, fort og høyt. Det er da livets teater begynner. Sitte å betrakte mennesker er noe jeg bestandig har likt, og etter kirketid er det kaffe og kaker, kjente treffes , et kyss på hver side av kinnet. Spanjolene er åpne, blide, og vennlige. Damene kler seg damete, bruker smykker, stillettheler, sminke og smarte på håret. De følger godt med på moten, så det er mye lekkert, rart, merkelig og smart å se. Ryggsekker er turister. Det er mye lekkert i sko og vesker her og gode priser, så en kan få shoppingsug. Kafelivet er fargerikt og underholdene. Vakre gamle hus i kanarisk stil med treterrasser satt utenpå murhusene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar