lørdag 26. desember 2009

Bøker

Bokhyllen med bøker hjemme i Norge har stive permer, og er årgangsbøker. Et langt liv sammen med bøkene har gitt meg mye gleder, innsikt og reiser til andre eksotiske steder, og fått innblikk i hvordan andre lever og tenker.
Bøker er verdens store skattkammer, og slektenes og nasjonenes sanne arv.
Mine bokhyller er full-lastet med bøker. Her er bokskapet på Tenerife som består av pocketbøker. De veier minst når de skal fly over og vekten teller. Hjemme i Norge er de med stive permer, og satt i system. Jeg føler meg "naken" uten å ha en bok som er ulest og på "vent". Livet har ikke vært det samme uten bøker. Nå lever vi i forfatternes århundre. Det har aldri kommet ut så mange flotte og intressante bøker som nå. Et hav av virkelig gode forfattere som kommer fra hele verden. Er en ut å reiser og har en bok i vesken blir aldri ventetiden lang, dukker ned i fortellingen og kommer til en annen verden, der tid og sted ikke eksisterer. Jeg har hatt mange spennende, intressante og vakre stunder sammen med en bok. Fått innblikk i mye jeg ikke har visst eksisterte, eller blir dratt inn i en fiksert verden der det umulige er mulig, og fantasien er i fri flyt. En bok gjør noe med deg, og setter i gang en tankeprosess som kan bli ganske så annerledes og overraskende.

Kan ikke gå forbi en bokhandel uten å dumpe innom, går og koser meg, snuser på nye bøker, leter, blar, leser litt her og der og føler meg som en unge i en gotterbutikk. De gamle forfatterne står i stram geledd i bokhyllen. Jeg ser på titler, forfatternavn, og husker de fleste

De er som gamle venner. Doris Lessinger var den første forfatteren som gjorde et voldsomt inntrykk på meg, slukte hennes bøker, siden kom det flere på rekke og rad. Hele mitt livs lesning står der i min bokhylle og forteller sin historie om mine fortid og mine valg. Barnebøkene mine har jeg også. Pippi Langstrømpe og Frøken Detektiv. Jeg kan ennå kjenne den sitrende spenningen, når jeg lå under dynen med lommelykt og leste Frøken Detektiv til langt på natt så ikke min mor skulle oppdage at tiden var gått langt utover sovetid.

God kaller jeg en bok som man åpner med forventning og lukker med utbytte.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar