onsdag 30. juni 2010

Kjøkkenhagen


Jeg hadde en fin kjøkkenhage før disse infornalske mordersnilene kom og spiste opp absolutt alt . Nå består min kjøkkenhage av krukker som er flyttet på terrassen så jeg har oversikten over uønskede. Det er ekstra hyggelig og plukke egenproduserte ting som kan hentes rett fra planten. Agurken er takknemlig bare den får nok vann og gror villig vekk i en lun solkrok på terrassen. Den smaker himmelsk, sprø og fin og vannet pipler frem når den blir skjært over. Selvfanget makrell fra fjorden med agurksalat og masse persille smaker sommer.Ellers får jeg nå solmodne tomater snart som er søte og fine. Villjordbæra har spredd seg langt ut på gårdsplassen, og det er masse bær, og lekkert til å pynte på is f.e.s.
Ellers har jeg urtekrukker som jeg klipper av etter behov, og det vokser villig vekk opp igjen. Urter gir en nyderlig frisk duft, og tilsetter maten ekstra aroma. Det er en egen gled med å se planter og trær vokse. Epletreet står full av små epler og morelltrærne er smekkfulle, og når de er modene sitter Jacob og Helmer høyt oppe blandt greinene og spiser alt de orker, før fuglene tar de som de sier, men jeg tror både mennesker og dyr blir mettet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar