søndag 26. april 2009

Soppfarging av garn

Vesker, luer og tøfler er også med i kolleksjonen.
Denne jakken og vesken har jeg strikket og designet. Utrolig vakre og harmoniske farger.

I går var jeg på et seminar i soppfarging av garn. Vi var ca.35 damer som var samlet til en innholdsrik dag og lærte mye og fikk masse inspirasjon. Intressante foredrag, og en herlig utstilling av soppfargede produkter. Happening var da alle deltagerne ble fotograferte med forskjellige hatter og luer. Selv er jeg en soppelsker og bruker soppen både til å spise og farge garn med. En kan ikke bruke alle soppene, men en rik bredde og fargeskala gir herlige, harmoniske farger. Gå ut i skogen og lete etter fargesopper, innfarvingen av garn som er spennende prosess og full av overraskelser når det gjelder resultatet, og så strikke og designe strikkeprodukter som jeg selger på markeder for kunsthåndtverkere. Jeg har stått i bakgården på lørdagsmarkedene f.e.s. Den lille lyse kjuken som ligger oppe på det ene garn-nøste heter kanelkjuke og inneholder rikelig med lillafarge. Den mørke kjuken som ligger bak er en gulrandskjuke og gir sterk gulfarge. De røde fargene kommer fra kanelslørsopper.
Art. Sandefjord Blad kan dere lese mere om soppfarging av klær:
www.sb.no/article/20080923/NYHETER/44377455

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar