torsdag 15. august 2013

Arve-smykker.

 Arves-smykker har sin historie som alltids er interessant. Dette vakre smykket er forlovelses-smykke som min mormor fikk av sin kjæreste da de forlovet seg. Noe hundre år gammelt, men like vakkert.
 Came-smykke kjennes fra 300 f.kr. da det ble skåret ut kvinnehoder i smykkestener og montert på ringer, brosjer, hals-smykke. Fra 1800 ble skjell fra muslinger brukt. Dette smykket har jeg arvet etter min mor.
På baksiden kan jeg lukke det opp og der er min mormor og morfar plassert. De fikk et langt liv sammen. Bodde på et lite småbruk på Kårmo i Sør-Trønderlag. Fikk 8 barn sammen, det niende døde ved fødselen. Min mor var nr. 6 i rekken,

1 kommentar:

  1. Hej. Gjorde ett bildsök på ett gammalt halsband från en av mina släktingar. Hamnade här och ser att det du har är identiskt. Lite oväntat och roligt. Ha en fin dag. Hälsningar Maria

    SvarSlett