fredag 11. mai 2012

Sjøkreps

Sett foran meg nykokt sjøkreps og jeg vil bli så happy, og smile fra øre til øre. Det er absolutt den største, velsmakende delikatesse som kiler i smagsløkene mine, og et gourmetmåltid for meg. Hummer og annen delikatesser fra havet kommer i annen rekke, selv om havets frukter er toppen. Her er det fisk som gjelder, og det blir mindre og mindre kjøtt på menyen. Hvis en har smakt kjøtt uten krydder smaker det ikke godt i det hele tatt. Lammekjøtt smaker, og viltkjøtt, men det andre har jeg langt nede på mat-ti-på-topp-lista. Det blir mere og mere populært med nærmat, mat som finnes i nærområde, og det er en spesiell glede å kjøpe egg, grønnsaker o.l. fra en gårdsbutikk. Kan kjøre ganske langt for å få noe som er nytrukken opp av jorden. Små grønnsakshager er populært igjen, og det er en spesiell glede og dra "spiseting" opp av jorden, spise "levende" mat. Mye sunnere er det også, istede for all den plasten som vi vikler maten inn i. God mat er en happening. GOD HELG!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar