søndag 16. mai 2010

Historie

I alle gamle byer er det en kattegate. Vi fant vår og der mysset det av katter og bikkjer. Her ligger noen av kattene på rekke og rad.
Denne døren er fra vår tid, men jeg falt for den p.g.a. kreativiteten. Snakk om å sette sitt særpreg på inngangsdøren. Om eieren likte fisk eller om fiskene symboliserte øyas levegrunnlag og meny vet ikke jeg, men en festligere inngangsparti som lyser mot deg er sjelden å se. Jeg hadde lyst til å knakke på døren. g

Dette er en håndlaget dørklinke. Se på spikerne, håndlaget de også, ingen er like. Her går rusten og treveggen i ett. De har eldest sammen, og grodd helt inn i hverandre. Mye vakker symbolikk her.


Da jeg gikk og ruslet opp i middelalderbyen Bosa gikk jeg å så på alle de vakre dørene som befant seg der. Har alltid vært facinert av gamle inngangsdører og porter. Det er inngangen fra det offentlige rom til det private rom, og den døren har en lås som bare eieren kan lukke opp når eieren vil slippe noen inn. En fysisk sperre som gir signal om du er utenfor eller innenfor. Se på denne rusne låsen der rusten har skapt et vakkert mønster i låsen og mønstret fortsetter på treverket i døre så alt går i ett. Selve hengelåsen som menneskene har brukt var der ikke lenger. Huset var ubebodd og falleferdig, men denne vakre låsen fortalte sin historie om en tid som har vært.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar