søndag 25. januar 2009

En bananplantasje på Tenerife


Jeg bor på en bananplantasje ved foten av det snekledde Teide. Her er det frodig hele året, og bananene er små og søte. Puerto del la Cruz er et sjarmerende lite sted med lite turisme og gammel sjarm og mye opprinnelig bebyggelse. Her på nordenden av øya er det frodig, og det gror noe over alt ut av lavasten og skrin jord. Været her er stabilt, en behagerlig temperatur, rundt 20gr.og den frodige Orotavadalen ligger oppover fjellsiden med sine gamle, ærværdige hus med vakre trebalkonger. Det var her spanske adelsfamilier i sin tid slo seg ned.


Jeg bor på en 150år gammel finca på høyden over Loro Park, en fantastisk flott dyrepark som turister fra hele øya besøker. Herfra skuer jeg over bananplantasjer, den lille landsbyen Puenta Brava og himmel og hav som møtes i horisonten. Her bor jeg sammen med mann og engelsksetteren Stella. Her bor også Inger fra Holmestrand i en av husene sammen med sine 3 hunder og hun har tilbrakt 25 år på denne øya. Selv har jeg tilbrakt vintrene her i 7 år, og liker meg fantatisk godt.


Jeg heter Åse Krømke og er billedkunstner, og har mitt lille Karlson på taket-atlie på takterrassen, nær himmel og hav.


Jeg liker godt å gå ned til Puerto del la Cruz, og har bestandig mange overraskende opplevelser på veien. Jeg går langs havet innom Puenta Brava , den lille landsbyen som ligger ytterst på klippene ved havet og der bølgene bryter på med full styrke. Der kan de fiske omtrent ut av vinduet. Jeg passerer de sorte lavasandstrenden der turistene soler sine bleke kropper, som fort endrer farge , og der små serveringssteder ligger på rekke og rad, og hippieungdom selger sine selvlagde smykker, og spillemenn prøver å få inn noen euro. Jeg rusler gjennom den gamle bydel der små, skakke hus med skoddene foran vinduene ligger, og mange koselig restauranter letter hverandre. Jeg kommer inn på byens hjerte Charcoplassen, som ligger ned mot fiskehavnen der de hvite og blå fiskebåtene fremdeles er. Charco har en vakker park med en vannfontene i midten med benker rundt og fortausrestaurante der det går i vino tinto og cervesa.


Det er mye positiv energi her på øya, spanjolene er hjelsomme og vennlige.


Jeg vil bruke denne bloggen til å publisere livet her, gi noen tips og fortelle om dagliglivet fra en innvandrer som liker seg veldig godt her på solskinnsøya. Hasta la vista!

3 kommentarer:

  1. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  2. Nå prøver jeg igjen!
    Atig å lese bloggen din - særlig denne om Toscal .....

    SvarSlett